???jsp.display-item.social.title??? |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ueg.br/jspui/handle/riueg/769
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Ribeiro, Giselle Rosa | - |
dc.contributor.advisor1 | Peres, Nélio Borges | - |
dc.contributor.referee1 | Bungenstab, Gabriel Carvalho | - |
dc.contributor.referee2 | Suanno, João Henrique | - |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T17:07:19Z | - |
dc.date.issued | 2023-02-07 | - |
dc.identifier.citation | RIBEIRO, Giselle Rosa. PERCEPÇÃO CORPORAL DE DAGOGNET NA EDUCAÇÃO FÍSICA. 2023. 36f. Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação (Educação Física - Licenciatura) - Universidade Estadual de Goiás, Goiânia. | por |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ueg.br/jspui/handle/riueg/769 | - |
dc.description.resumo | Neste trabalhado apresentamos François Dagognet e sua obra “O Corpo” (2012), na qual, traz concepções de corpo que influenciaram diretamente no modo de viver do ser humano, o autor afirmará que a partir da percepção de um corpo excluso e apagado pela sociedade, é possível questionar a existência e o uso dos metacorpos no ocidente. Em busca de realizarmos um diálogo entre a Educação Física brasileira e os metacorpos, apresentamos como a educação física compreende o corpo como seu objeto de estudo, investigando a existência de uma dualidade na área e na compreensão de corpo. Através de uma pesquisa bibliográfica de análise quanti-qualitativa, verificamos que François Dagognet e sua percepção corporal é ausente na Educação Física brasileira no período de 2017 a 2022. Apresentamos, portanto, sua obra como referência necessária para a Educação Física. | por |
dc.description.abstract | In this work we present François Dagognet and his work “The Body” (2012), in which, it brings body conceptions that directly influenced the way of life of the human being, the author will affirm that from the perception of a body excluded and erased by society, it is possible to question the existence and use of metabodies in the West. Seeking to carry out a dialogue between Brazilian Physical Education and metabodies, we present how physical education understands the body as its object of study, investigating the existence of a duality in the area and understanding of the body. Through a bibliographical research of quantitative and qualitative analysis, we found that François Dagognet and his body perception is absent in Brazilian Physical Education in the period from 2017 to 2022. We present, therefore, his work as a necessary reference for Physical Education. Keywords: biophilosophical body; metabody; physical education. | eng |
dc.description.provenance | Submitted by Carminda Pereira (carminda.aguiar@ueg.br) on 2023-08-08T17:07:19Z No. of bitstreams: 1 MG796 0053-2022.pdf: 385496 bytes, checksum: 662e3dc1944409ea7c0b814abe74e955 (MD5) | eng |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2023-08-08T17:07:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MG796 0053-2022.pdf: 385496 bytes, checksum: 662e3dc1944409ea7c0b814abe74e955 (MD5) Previous issue date: 2023-02-07 | eng |
dc.format | application/pdf | * |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Estadual de Goiás | por |
dc.publisher.department | Unidade Universitaria de Goiania - ESEFFEGO | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UEG | por |
dc.publisher.program | Educacao Fisica - Licenciatura | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação física | por |
dc.subject | corpo biofilosófico | por |
dc.subject | metacorpo | por |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.title | Percepção corporal de dagognet na educação física | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação | por |
Appears in Collections: | Educação Física (licenciatura) / Eseffego - Monografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MG796 0053-2022.pdf | MG796 0053-2022 | 376.46 kB | Adobe PDF | Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.