???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ueg.br/jspui/handle/riueg/2742
???metadata.dc.type???: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Title: Frequentes dificuldades de aprendizagem encontradas em alunos do ensino fundamental nas escolas públicas e privadas de Uruaçu em 2013
???metadata.dc.creator???: Fernandes, Tatiane Pereira Alves
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Lima, Mere Tomé Ferreira
???metadata.dc.description.resumo???: A aprendizagem é um processo de aquisição e integração de informações, ocorrendo em todas as etapas de vida, importante para a sobrevivência do indivíduo. Uma disfunção nesse processo é denominada dificuldade de aprendizagem, atingindo crianças em idade escolar, podendo persistir até idade adulta. Objetivo: identificar quais tipos de dificuldades de aprendizagem são mais freqüentes dentro das salas de aula das series iniciais do ensino fundamental. Metodologia: utilizou-se pesquisa descritiva e análise com professores, coordenadores e aluno do 3º ano do ensino fundamental. Faz se necessárias à qualificação e a formação dos profissionais para intervir pedagogicamente nas salas de aula, o quanto antes isso acontecer, mais precocemente será detectado as dificuldades dos alunos no que se refere à aprendizagem. Como resultados, percebe-se relevante:dificuldade na leitura, trocas de sílabas complexas, escrita desordenada, trocas de sons das letras, déficit de atenção, não memoriza números e escrevendo ocultando as letras. As frequentes dificuldades de aprendizagem variam muito entre as escolas, sendo que, podemos encontrar maior numero de dificuldades dentro das escolas com poucos de recursos didáticos, pouca motivação no ambiente de aprendizagem, precariedade na didática por parte dos professores e principalmente em escolas que recebem alunos de baixíssima renda. Conclusão: apesar de existir bastante literatura sobre o tema, é necessário investigar formas de interessar a participação de pais em trabalhos relacionados a habilidades parentais, trabalhos juntamente com uma equipe multiprofissional (psicólogo, psicopedagogo, fonoaudiólogo, professores) para que possa diminuir as dificuldades de aprendizagem dos alunos.
Abstract: This work aims to address one of the greatest educational challenges, which is the issue of literacy in early years institutions. Through the readings carried out on literacy and literacy during our internships in the 7th and 8th periods of the pedagogy course, in 2013, carried out in public schools, we noticed a gap in the teaching-learning process that provides the student with literacy and not only, the literacy, mainly with regard to fairy tales that are worked on in a mechanized and non-reflective way. And as a result of this gap in teaching, it generated the reflection that led to our problematization: does the teacher write fairy tales or do they describe them with the aim of teaching literacy, only by decoding the story in a systematic way for students? When we talk about the narrations of fairy tales and other literary genres that enchant us and show us other worlds through our imagination, we cannot fail to mention the difficulty that some people have in differentiating history from story. The word history is used to designate both terms, both real facts and fiction. That is why we will use the word history in our work. According to Neto (2008) “[...] history serves both cases (real or unreal narratives) [...]”. The justification for this work proposal is to verify how teachers use the resources offered to them, especially fairy tales, in favor of literacy for students. Considering that the educator must start from the students' interest and knowledge to apply their content, this teacher is expected to start from the student's context so that there is interaction and, therefore, learning. According to Sartre (apud MARTINS, 1994, p. 15) “[…] we learn to read from our personal context. You have to value it to be able to go beyond it.” Literacy constitutes the way in which students understand the world around them. Fairy tales as a tool used in a playful and contextualized way (social, economic, cultural) in which the student is inserted, becomes a pleasurable form of learning. As the content is enjoyable, the student will understand not only what is expected in the classroom, coding and decoding, but will also reveal the world through literacy, reading the various manifestations that insert it into the social world. Therefore, we understand that reading is fundamental for the development of individuals, where life in adulthood begins from the mother's womb (listening to music or hearing the voice of her mother when reading the book).
Keywords: Aprendizagem
Fracasso escolar
Dificuldade de Aprendizagem
Learning
School Failure
Learning Disability
???metadata.dc.subject.cnpq???: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Estadual de Goiás
???metadata.dc.publisher.initials???: UEG
???metadata.dc.publisher.department???: Campus Norte - Sede - Uruacu
???metadata.dc.publisher.program???: Pedagogia
Citation: FERNANDES, Tatiane Pereira Alves. Frequentes dificuldades de aprendizagem encontradas em alunos do ensino fundamental nas escolas públicas e privadas de Uruaçu em 2013. 2013. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação (Pedagogia) - Universidade Estadual de Goiás, Uruaçu - GO.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ueg.br/jspui/handle/riueg/2742
Issue Date: 18-Dec-2013
Appears in Collections:Pedagogia / Uruaçu - Monografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MG37 - 0255-2013.pdfMG37 - 0255-2013214.37 kBAdobe PDFDownload/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.